Nöroloji
BEL FITIĞI

Omurga; 33 tane omurdan oluşur. Omurlar arasında süngerimsi yapıda diskler vardır.Omurga;  4 bölümden oluşur. Boyun, sırt, bel ve sakral omurlar.Bel fıtığı; bel omurları arasında ki disklerin bozulması ve omurilik kanalına taşması ile sinirlere bası yapması sonucu oluşan durumdur.

Bel fıtığı en sık; L4 – L5 yada L5 – S1 disklerinde meydana gelir.

Bel fıtığı neden olur?

Bel omurları arası disklerin yaş ile birlikte bozulması

Fiziksel aktivite azlığı; zayıf sırt ve karın kasları

Meslek gereği ağır kaldıran, omurganın bükülmesini gerektiren işlerde çalışan kişileri,

Trafik kazası, yaralanma gibi durumlar

Bel fıtığının belirtileri nelerdir?

Aralıklı veya sürekli bel ağrısı. Hareket etmek, öksürmek, hapşırmak veya uzun süre ayakta durmak ile ağrının artması.

Bel kaslarının spazmı

Siyatik - bel veya kalçanın yakınında başlayan ve bacaktan baldıra veya ayağa doğru ilerleyen ağrı

Bacaklarda kas zayıflığı

Bacakta veya ayakta uyuşma

Diz veya ayak bileğinde azalmış refleksler

Mesane veya bağırsak fonksiyonundaki değişiklikler

Bel fıtığı nasıl teşhis edilir?

Tıbbi öykü fizik muayene ye ek olarak istenen bel omurga MR’ı ( Manyetik rezonans görüntüleme )  ile bel fıtığının düzeyi, büyüklüğü hakkında bilgi edinilir.

Bazı durumlarda hekim fıtık hakkında daha fazla bilgi öğrenmek isteyebilir o durumda; EMG ( elektronöromiyografi; kas ve sinirler hakkında detaylı bilgi veren bir çekimdir) tetkiki de istenebilir.

Bel fıtığı nasıl tedavi edilir?

Bel fıtığı tedavisinde yatak istirahati önemlidir. Bel üzerinde ki yükü azaltmak, sinir lifleri üzerinde ki basıyı azaltmak için gerekmektedir.

İlaç tedavisi

Fizik tedavi yöntemleri

Ağırlık kontrolü

Lumbosakral sırt desteği kullanımı

Tüm bu tedavilere rağmen bel fıtığı geçmez ise ya da bel fıtığı ciddi düzeyde sinir basısı yapıyor ise bu şartlarda ameliyat önerilir. Ameliyat nöroşirurji ( beyin cerrahları ) hekimleri tarafından genel anestezi altında yapılır. Bel fıtığınızın olduğu bölgeden bir kesi yapacaktır. Yapılan kesi bölgesinde bozuk diske ulaşarak o diskin fıtıklaşan kısmını ve çevre dokularda ki bozuk kısımları çıkaracaktır.